Mijn JURA koffiemachine geeft error 8Bijgewerkt 21 days ago
Foutcode 8 betekent dat er gemalen koffie vastzit in de zetgroep. De zetgroep is hierdoor minder flexibel en staat niet in de juiste positie. Doorloop de volgende stappen om de fout op te lossen:
- Haal de stekker uit het stopcontact en start de machine na 5 minuten opnieuw op.
- Maak de koffieresidubak en het lekbakje leeg en plaats ze terug in de machine.
- Schakel de Jura opnieuw in.
Wordt de foutcode nog steeds weergegeven? Nee, dan is het voor nu (tijdelijk) opgelost maar je moet er nog wel voor zorgen dat de oorzaak wordt weggenomen. Het probleem ligt meestal bij de koffiebonen die je gebruikt en/of de maalgraad. Lees daarom verder bij maalgraad te fijn en het gebruik van vette koffiebonen.
Ja, lees dan hieronder verder voor de mogelijke oorzaken en oplossingen
Maalgraad te fijn
De communicatie op de machine over de maalgraad instelling werk met bolletjes (klein naar groot) of met cijfers ( van 1 naar ... ).
Standaard staat de maalgraad op het 1 na grootste bolletje of stand 2. Door het gebruik is er slijtage van de maalschijven, daarop kan je de maalgraad dan aanpassen. Maar het is zeker niet noodzakelijk om de maalgraad heel fijn te zetten in het begin van de levensduur van de machine.
Let op sommige series hebben een andere maalgraad opzet, zonder cijfers. Klik voor de volgende series door voor de uitleg: ENA 4, ENA 8, Z10 (en GIGA 10)
Het (soms) gebruik van vette koffiebonen = verstopt zeefje
- Trek de lade uit de koffiemachine en ga met je hand erin ( je kan ook eerst even kijken, dan zie je een bruin klepje)
- Je zou een bruin klepje moeten voelen bewegen, als je dan wat verder naar boven gaat met jouw hand voel je normaal een ijzeren cirkeltje. Dit is de zeef en deze kan je best even schoon maken met een vochtige doek. Je dient dit met jouw hand in de machine te doen want de zeef kan niet uit het toestel gehaald worden. Via deze link een pdf met foto's
- Plaats alles de lekbak opnieuw in de machine en wacht tot de interne bewegingen van de machine gestopt zijn.
- Schakel de koffiemachine uit, wacht een paar minuten.
- Schakel de machine in. Als error 8 niet meer wordt gegeven dan kan je best nog een extra reiniging uitvoeren met een reinigingstablet.
Als error 8 nog steeds wordt gegeven, neem dan contact op met klantenservice. Vertel dan ook even, welke stappen je reeds hebt ondernomen om het probleem op te lossen.